HR Analytics kost te veel tijd!

delen

Soms zie je tegen bepaalde klussen op. Voor mij geldt dit bijvoorbeeld voor het opruimen van de schuur. Het is er een redelijke puinhoop als een soort afvoerputje wat betreft het opslaan van spullen. Kinderspeelgoed, planken met verfspullen en nog wat fietszooi maken het een onoverzichtelijk geheel. De schijnbare omvang van de klus zorgt ervoor dat ik er maar niet aan begin.

Rommel

In mijn zakelijke bestaan kom ik ook HR professionals tegen die last hebben van hun eigen ‘schuur’. Dit is dan de schuur gevuld met HR data die zo’n rommel lijkt dat ze er maar niet aan beginnen om te gaan opruimen. Net zoals in mijn schuur zijn er allerlei vormen van ‘rommel’. Ook met HR analytics moet je eerst vaak door de ‘data rommel' heen wat veel tijd kosten. Pas na fors wat energie en tijd heb je dan intelligente inzichten. En tijd is voor veel HR professionals een beperkende factor.

Toch is het een kwestie van beginnen en heb ik gemerkt dat met wat handige ‘opruim’ handvatten je toch aan de klus kunt beginnen en snel resultaten behalen. Het eerste wat dan van belang is om te zoeken en je te beperken naar een relevante business vraag. Kijk rond in de organisatie wat er leeft en dagelijks relevant is. Mijn eerste ‘HR Analytics’ vraagstuk betrof de inhuur van uitzendkrachten en wat de beste ‘hires’ waren. 

Aan de slag!

Als je dan zo’n vraagstuk gevonden hebt zorg er dan voor dat je jezelf beperkt tot de data die makkelijk voorhanden is. Vaak zijn de gegevens in het salaris systeem een goede start. In mijn eerste casus met uitzendkrachten kon ik goed gegevens halen uit het tijdregistratie systeem waar al een aantal goede indicatoren stonden om aan de slag te gaan. Het opschonen van de data en niet proberen de error’s te corrigeren is ook een goede tijdsbesparing. De volgende stap is dan concrete rapportages en inzichten maken. Misschien dat je niet meteen met statistiek of doorrekening aan de slag gaat, maar kan je met een helder overzicht (zoals kenmerken van de groep uitstromers) al direct resultaat boeken. Dit kan je al makkelijk met behulp van Excel doen. Geen noodzaak voor uitgebreide programma’s. 

Tot slot

Als je dan met HR analytics de eerste stappen in de organisatie hebt gemaakt komen er vanzelf vervolg vragen, meer tijd en de mogelijkheid om tooling om efficienter met data om te gaan of zelfs data bronnen te koppelen. De schuur opruimen staat voor mij deze zomer op de planning. Tips daarvoor zijn welkom. Ik vrees dat het uiteindelijk en kwestie van doen is. Net zoals bij HR Analytics beginnen.

1
Meer weten?
Meer weten over het artikel of heeft u vragen over één van onze diensten? Neem gerust contact op
f3@pointlogichr.nl
15
delen