Reward Management Anno 2017

delen

Het Centre for Excellence in Strategic Rewards van Vlerick Business School rolt jaarlijks haar Reward Barometer uit. Daarin wordt aan HR en reward professionals gevraagd wat hun belangrijkste prioriteiten zijn en hoe tevreden ze zijn met de gang van zaken. Aan de 2017-editie hebben 63 professionals deelgenomen, in een mooie Belgisch-Nederlandse mix. We staan even stil bij de belangrijkste resultaten.

Barometer

De respondenten hebben het gevoel dat pensioenplannen en benchmarking goed geregeld zijn. Maar daar stop het bij. Er is dan ook een vrij indrukwekkend lijstje van zaken die minder goed lopen. We stellen (opnieuw) vast dat data analytics binnen HR in het algemeen, en compensation & benefits in het bijzonder, nog in de kinderschoenen staat, enkele uitzonderingen niet tenagesproken. Het belang hiervan wordt des te groter als we in rekening brengen dat ook beloningscommunicatie, het leveren van beloningspakke(tte)n op maat (‘customisation’) en performance management slecht scoren. Data analytics kan volgens ons een belangrijke meerwaarde leveren naar elk van deze factoren.

Maatwerk

Zo zijn er bedrijven die aan hun werknemers op geregelde basis een ‘check-in’ vragen, waarbij die een paar concrete vragen moeten beantwoorden over hun collega’s. Al deze data worden dan samengebracht en men krijgt een veel betrouwbaarder beeld over de prestaties dan in het jaarlijkse evaluatiegesprek. Nog een ander voorbeeld: we zouden alle, maar dan ook alle, bedrijven willen oproepen om aan de slag te gaan met het total rewards statement, waarin aan elke werknemer een overzicht wordt gegeven van de samenstelling van zijn/haar beloningspakket en waarbij ook de concrete cijfers aan bod komen. Ook hiervoor moeten we een beroep doen op (big) data. Tot slot zien we nog een mooie opportuniteit voor wat het leveren van maatwerk binnen het voordelenpakket betreft.

Tot slot

Op basis van de keuzes die werknemers maken, kunnen bijzonder interessante verbanden worden gelegd met de eigenschappen van de werknemers. Op die manier zou men bepaalde pakketten kunnen voorstellen die naar alle waarschijnlijkheid het best aansluiten bij het profiel en noden van de specifieke medewerkers (maar hen toch nog de keuzevrijheid gunnen). Dit is een techniek die reeds geruime tijd ingang heeft gevonden in de marketing (‘mass customization’). Het wordt tijd dat we daarmee aan de slag gaan binnen compensation & benefits.

 

Aan de slag met deze materie?

De opleiding C&B opleiding van Vlerick biedt u de nodige kennis en inzichten om een expert te worden in compensation & benefits met oog voor de strategische en bredere HR context. Tijdens de opleiding staan een aantal aspecten centraal:

- praktijkgericht: de juiste tools voor onmiddellijke implementatie

- ervaringsdeling dankzij cases rechtstreeks uit de praktijk

- u analyseert de beloningsstrategie van uw organisatie 

Download dan hier de informatie over de opleiding! Of kijk op de website!

0
Meer weten?
Meer weten over het artikel of heeft u vragen over Vlerick? Neem gerust contact op
f3@pointlogichr.nl
5
1
delen