Waarom krijgen we alleen wat we verwachten?

delen

Ik werd recent weer een aantal keren positief verrast door een onverwachte en niet standaard actie.

Na een extern bezoek vroeg de gastvrouw bij de receptie bij vertrek of ik niet graag een flesje water e/o een stuk fruit mee wilde voor mij terugreis; Keurig in een milieuvriendelijke papieren tasje met opdruk. Diezelfde dag toevallig ook mijn winterbanden gewisseld, keurig kaartje aan het stuur dat ze gelijk ook even de ruitenvloeistof hadden bijgevuld.

Disgenoten

En gisterenavond bij een restaurantbezoek werd er een soort dockingstation op tafel gezet waar de disgenoten hun mobieltjes in konden opladen. Kleine, maar zeer doordachte, acties met een disproportioneel grote impact. Alle wat de verwachtingen onverwacht overtreft krijgt enorme aandacht. Wat deze drie organisaties gemeen hebben is dat ze continue op zoek zijn naar die kleine onverwachte, niet standaard acties. Op het parkeerterrein van het restaurant staan bijvoorbeeld kokers met paraplus naast elke parkeer plek, zodat je bij regen droog naar het restaurant kan lopen.

Bij navraag bleek dat ze er in een jaar tijd slechts 1 zijn “kwijtgeraakt” Daar over doordenkende getracht dat naar mijn eigen handelen en mijn eigen organisatie te vertalen, hoe vaak bellen we spontaan een medewerker die iets net buiten de standaard taken heeft gedaan, een klant die een reward heeft gewonnen of aandacht voor een bijzondere persoonlijke gebeurtenis in je netwerk. En dan niet het obligate duimpje in een WhatsApp, maar een originele onverwachte actie, iets waar je zelf ook blij van zou worden.

Vertalen

Dit verder door vertalende naar de HR-professie waar in ik me veel beweeg kwam een uitspraak van een van mijn gewaardeerde relaties in gedachten terug. Stop met HR, het zijn geen resources het zijn Human Beings. En niets menselijks is Human Beings vreemd, zij willen ook positief verrast worden. En het HR/HB speelveld is toch vaak verworden tot een meer mechanisch procedureel geheel. Payroll op tijd, de POP op orde, het Medewerker Tevredenheids Onderzoek conform plan, de juiste vinkjes in de juiste vakjes, etc etc. .

Ik hoor en zie eigenlijk vrijwel nooit binnen HR de discussie omtrent waardering (anders dan belonen), attenties (anders dan het Jubileumspeldje oid). Denk dat dit een gemiste kans is. Veel organisaties doen graag dat extra stapje voor de klant, maar vergeten veelal dat extra stapje voor de medewerker. En natuurlijk moet HR steeds meer en meer doen met minder capaciteit. 

Extra stap

Maar die extra stap en oprechte belangstelling hoort ook in de lijn thuis, de directe collega of de leidinggevende. HR kan wel een initiërende rol hebben om een verandering qua denken op gang te brengen.

Nieuwe innovatieve softwareoplossingen kunnen dit faciliteren, maar lossen in de kern het issue niet op. Mechanisatie is zoals eerder niet de sleutel, maar kan wel helpen in de veelheid van taken die we nu eenmaal allemaal hebben. En dat is ook precies waar technologie voor gebruikt moet worden, mensen helpen om beter te kunnen functioneren.

Waarderen is zoveel meer dan geld, echte waardering is niet in geld uit te drukken.

 

0
Meer weten?
Meer weten over het artikel of heeft u vragen over één van onze diensten? Neem gerust contact op
f3@pointlogichr.nl
15
delen