De tiende Pointlogic Relatiedag gemist? Zonde!

delen

De tiende Pointlogic Relatiedag gemist? Zonde! Hieronder een recap.

Een mooie, informatieve dag. Zo kijken we terug op onze tiende Pointlogic Relatiedag in de imposante Maassilo in Rotterdam. Naast onze eigen ontwikkelingen was er ook ruimte voor nieuwe ontwikkelingen in het HR-vak, zoals storytelling en de nieuwe Europese privacywetgeving. Niet voor niets was het credo van de dag: Are you ready?

 

 

 

 

De Reward Cycle: onze nieuwe visie op belonen

Maandenlang hebben we achter de schermen toegewerkt naar deze dag - het moment waarop we jullie onze nieuwe visie op belonen konden presenteren. Met trots toonde Bas Ossewaarde, Managing Director van Pointlogic, dan ook onze ‘Reward Cycle’.

Wij zijn ervan overtuigd dat een goede beloning verder gaat dan enkel en alleen het implementeren van een arbeidsvoorwaardenpakket. Om iedere medewerker een passend arbeidsvoorwaardenpakket te bieden dat bijdraagt aan diens baantevredenheid en betrokkenheid, is collectief belonen niet voldoende. Vandaag de dag staan er vier generaties op de werkvloer, met ieder hun eigen wensen en voorkeuren.

Wie al deze medewerkers wil binden en boeien moet juist inspelen op die individuele wensen en belonen benaderen als een doorlopende cyclus. Daarin speelt de communicatie van het totale –al dan niet flexibele –arbeidsvoorwaardenpakket een belangrijke rol. Net zoals feedback vragen aan medewerkers over de tevredenheid met hun totale beloning en het evalueren (en mogelijk zelfs herzien) van het beloningsbeleid. Een passende beloning is namelijk nooit ‘af’, maar onderdeel van de Reward Cycle.

Om werkgevers en werknemers hierbij te ondersteunen, bieden wij al jaren onze dashboardoplossing f3 : corporate en de keuzesoftware voor medewerkers f3 : me aan. Twintig jaar om precies te zijn. Om dat te vieren werden de founding fathers van deze software, Bas Kiep en Margreet Roevros, op het podium in het zonnetje gezet. Zij waren destijds betrokken bij het uitdenken en uitvoeren van de basis van de f3 : suite ; zonder hen geen Pointlogic HR. 

Datasecurity, wat moet HR daarmee?

Een slag technischer was de presentatie over databeveiliging van onze partners Arno Schneider en Ferry Plug van Must Commit. Want wie werkt met HR-data, moet zich houden aan Europese privacywetgeving. Deze wetgeving voor het beveiligen van persoonsgegevens (klanten en medewerkers) vraagt van bedrijven hun bedrijfsvoering hierop per 25 mei 2018 aan te scherpen. Bij een datalek kan een bedrijf een boete krijgen tot 20 miljoen euro of 4 procent van wereldwijde omzet, zo stelt de General Data Protection Regulation (GDPR). Deze angstaanjagende bedragen waren veel van de aanwezige HR-verantwoordelijken uiteraard niet ontgaan.

‘Bangmakerij’, noemen Plug en Schneider deze boetes. Want wie zich een beetje verdiept in de nieuwe regels, zal merken dat de wet lang niet zo eng is als hij lijkt.

Het recht op privacy is namelijk helemaal niets nieuws: dit werd in 1948 al vastgelegd in de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens. Dat de risico’s van het werken met persoonsgegevens groter worden naarmate we steeds meer processen rondom personeelsgegevens automatiseren, snapt iedereen. Toch roept het thema privacywetgeving bij een groot deel van de aanwezigen reacties op als ‘onzinnig’, ‘complex’ en ‘overbodig’, zo blijkt uit reacties van de aanwezigen.

In die overtuigingen brengen Schneider en Plug al snel verandering wanneer ze de zaal meenemen in de veranderingen. Zo mogen data alleen met een belangrijke reden worden bewaard, en moeten deze na uitdiensttreding worden verwijderd, tenzij de werknemer toestemming geeft om deze te bewaren. Al is de wetgeving complex, er zitten werkbare elementen in. Zoals het ‘gerechtvaardigd belang’. Zo moet de wetgeving komen tot een werkzame balans voor organisaties en individuen.

Belangrijk om te onthouden: wanneer je als werkgever anonieme data van medewerkers verzamelt –niet herleidbaar naar een persoon – hoef je medewerkers geen toestemming te vragen om data te bewerken of in te zien.  Ook bij situaties zoals salarisveranderingen door een nieuwe cao of andere wettelijke verplichtingen, is geen toestemming nodig van de werknemer.

Het sentiment in de zaal verandert. ‘Complex’ wordt ‘werkbaar’ en ‘overbodig’ slaat om in ‘toch wel nuttig’. HR-professionals en C&B’ers die de wet snappen, kunnen op een fatsoenlijke manier blijven werken met data. Zonder dat ze medewerkers onnodig om toestemming vragen of ze overstelpen met informatie die niet relevant is – zo blijven die boetes wel buiten de deur, stellen Plug en Schneider.

Speel in op de onderbuik!

 

Storytelling is de drijvende kracht achter veel inspirerende en ontroerende speeches en verhalen. Talloze bekende acteurs, politici en zakenlui hebben de technieken allang onder de knie. Maar hoe raak je mensen met je een verhaal, zodat het écht aankomt? Daarover sprak Terence Berry, storytellingexpert bij Brand+Story.

Wie gehoord wil worden, bombardeert zijn luisteraars niet met feiten.‘Mensen denken dat vaak dat ze beslissingen rationeel maken, maar dat is niet zo. Als je mensen kan bereiken op hun gevoel, dan overtuigen ze zichzelf wel van de feiten’, is Berry’s boodschap. Daarbij geldt de kracht van herhaling; een kracht die Berry in zijn presentatie uitstekend beheerst. Berry haalde talloze voorbeelden van storytelling naar voren uit de reclame, politiek en Hollywood, die rechtstreeks op je ‘gut feeling’ werken.

Hij noemt een mooi voorbeeld van de Amerikaanse verkiezingen: waarom werd Trump president, en niet Clinton? Trump had simpelweg een hele heldere boodschap, die goed inspeelde op het gevoel. Hij speelde in op een hele duidelijke doelgroep met een heel duidelijk probleem: de blanke Amerikaan zonder werk. Boodschap van Trump: ‘Ik ga dat voor je oplossen.’ Rechtstreeks naar de onderbuik. Berry: ‘In tegenstelling tot Clinton. Zij probeerde iedereen aan te spreken. Ze probeerde op emoties in te spelen, maar haar doelgroep was te divers en haar boodschap te algemeen.’

De belangrijkste les voor de aanwezigen? Wie beleidsmakers en medewerkers wil overtuigen, moet zijn boodschap verpakken in een aansprekend verhaal. Wie medewerkers wil motiveren via arbeidsvoorwaarden, moet niet aankomen met een verhaal over 1 procent hogere efficiëntie door een salarisverhoging van 1,2 procent. Ga bij jezelf na: klinkt dat boeiend? Vertel je medewerkers liever dat je ze super gemotiveerd en betrokken wil krijgen, en dat 1,2 procent salarisverhoging daar onderdeel van uit maakt. Kortom: verpak het in een grotere boodschap, speel in op de onderbuik.

HR op de hak

Hoe vanzelfsprekend HR-professionals hun werk ook vinden, zo ongrijpbaar is het vak soms voor buitenstaanders. Eerlijk is eerlijk: als je even je HR-pet afzet, kan dat best grappige situaties opleveren. Dat liet Op Sterk Water goed zien. De improcabaretgroep sloot de tiende Pointlogic Relatiedag dag af met hilarische gimmics. HR werd op het toneel in een uiterst helder doch sarcastisch daglicht gezet, waar de aanwezige HR- en C&B-verantwoordelijken gelukkig hartelijk om konden lachen. Mooi voer voor de afsluitende borrel met prachtig uitzicht over de Maas.

1
Meer weten?
Meer weten over de Relatiedag of heeft u vragen aan één van de sprekers? Neem gerust contact op
f3@pointlogichr.nl
15
delen