Het cafetaria model is dood!

delen

Organisaties die van mening zijn dat medewerkers blij zijn met het arbeidsvoorwaarden keuzeformulier op het intranet, of nog moderner een uitruiltool gaan voorbij aan de vraag van de mensen.

In alle onderzoeken blijkt dat mensen(en dus ook medewerkers) op zoek zijn naar oprechte aandacht en waardering, flexibiliteit en permanente aandacht voor het individu en de ontwikkelingsmogelijkheden.Organisaties die dit wel onderkennen (en gelukkig groeit dat aantal enorm) sluiten vele beter aan bij de wensen van hun mensen, zijn een aantrekkelijkere partij op de arbeidsmarkt, hebben een positiever imago en zien de positieve effecten in de waardering van de medewerkers. Wat dan ook nog is leid tot een beter presterende organisatie.

Intergraal

Voor hen is integraal beloningsbeleid een continue proces dat procesmatig is ingebed in de organisatie.   Dit hele proces van analyseren van het aanbod, het aanpassen ervan, het communiceren, de keuzevrijheid en de evaluatie als basis voor de volgende analyse etc. is cruciaal.  Recent hebben wij dat gehele proces vastgelegd in de Reward Cycle.

Mooi is ook dat verschillende mensen op verschillende momenten zich in een andere fase van de Cycle kunnen bevinden. De Reward Cycle is een borging van het proces en helpt bij de bewustwording dat het continu aandacht hebben voor arbeidsvoorwaarden en de waardering daarvan cruciaal is.

Daarnaast is communicatie omtrent arbeidsvoorwaarden meer  dan een web-pagina, een nieuwsbrief of een mail met daarin de gehele CAO tot in detail beschreven.

 

 

Meer dan geld?

Oprechte aandacht voor het individu staat daar haaks op. Stelselmatig en gericht communiceren met de medewerkers is wat de mensen wensen en is wat de organisaties die daar klaar voor zijn verder helpen. Beloning is zoveel meer dan geld, echte waardering is niet in geld uit te drukken.

En is ook niet enkel in een software systeem uit te drukken. Het gaat om een visie die door de organisatie heen moet op zowel cultureel als infrastructureel niveau.

Denk je ook dat belonen meer is dan geld? Kijk dan gerust verder op deze site of neem direct met mij contact op.

1
Meer weten?
Meer weten over het artikel of heeft u vragen over één van onze diensten? Neem gerust contact op
f3@pointlogichr.nl
15
delen