Voert u medewerkercommunicatie consequent door?

delen

In het aantrekken, houden en ontwikkelen van medewerkers is een aantrekkelijk imago heel belangrijk. Zo is het een eerste handreiking naar talentvolle studenten en komt een organisatie met een goed imago eerder in beeld bij bekwame werkzoekenden. Maar een goed imago moet gecommuniceerd worden. Zo creëert u een aantrekkelijk imago en voert u dit door in medewerkercommunicatie.

Waarom kiezen medewerkers uw bedrijf?

Hoe leuk de werkzaamheden ook zijn, uit onderzoek blijkt dat een prettige werksfeer een belangrijke reden is waarom mensen naar hun werk gaan. Een goede sfeer wordt bevorderd door veel aandacht te schenken aan samenwerking en bijeenkomsten te stimuleren die het wij-gevoel bevorderen. Denk aan vrijdagmiddagborrels, personeelsuitjes of informele bijeenkomsten, al dan niet over zakelijke kwesties. Uiteraard zijn zaken als ‘leuk of uitdagend werk’ en ‘prettige collega’s’ subjectief. Trek de juiste mensen aan door HR-instrumenten als een adequate gesprekkencyclus en ‘job crafting’ in te zetten.

Voer kernwaarden en bedrijfsfilosofie door

Stel, uw organisatie heeft duurzaamheid hoog in het vaandel staan. Misschien denkt u bij duurzaamheid aan zaken als led-verlichting, zonnepanelen en fairtrade koffie. Maar ook HR is uitermate geschikt als instrument om dit belang te communiceren. Bijvoorbeeld in de flexibele arbeidsvoorwaarden. Biedt de mogelijkheid tot een fiets van de zaak of vergoed ov-kosten. Door overtuigingen en kernwaarden vervolgens ook te verwerken in andere vormen van medewerkercommunicatie als vacatureteksten, spreekt u de juiste soort mensen aan. Creëer (eventueel in samenwerking met afdeling marketing/communicatie) een consistente en onderscheidende tone-of-voice.

Stimuleert u optimaal groei en ontwikkeling van uw medewerkers?

Bijvoorbeeld door positieve feedback te geven en carrièremogelijkheden te bieden. Stimuleer de ontwikkeling van huidige werknemers door het aanbieden van trainingen en cursussen. Naast dat het medewerkers helpt zichzelf en hun carrière te ontwikkelen, is ook dit een mogelijkheid om de organisatie verder te onderscheiden van de concurrentie en de meerwaarde te laten zien. Naast trainingen op zakelijk gebied behoort een cursus duurzaam leven of wonen bijvoorbeeld tot de mogelijkheden.

Bekijk goed welke mogelijkheden er liggen om een aantrekkelijk en duidelijk imago te creëren. Het wordt op die manier makkelijker om de juiste medewerkers aan te trekken en te behouden.

1
Wilt u in contact komen met ons?
Meer weten over het artikel of heeft u vragen over één van onze diensten? Neem gerust contact op
f3@pointlogichr.nl
5
delen