Win-win door communicatie over flexibele arbeidsvoorwaarden

delen

Het ontbreekt medewerkers aan een goed beeld van hun arbeidsvoorwaarden. Daar valt winst te behalen voor HR. Want zonder communicatie, geen engagement.

Compleet beeld

Het is voor werkgevers belangrijk om engagement te creëren. Zo trek je niet alleen getalenteerde mensen aan, maar behoud je ze ook. Een van de manieren om dat te doen is het aanbieden van flexibele arbeidsvoorwaarden, vanuit het inzicht dat medewerkers sneller en vaker hun eigen keuzes willen maken. De mogelijkheden op het gebied van pensioen, reiskosten, bonussen en vakantiedagen zijn eindeloos. Maar vaak is het medewerkers niet duidelijk wat ze wordt aangeboden. Een compleet beeld van hun arbeidsvoorwaarden ontbreekt. En zonder communicatie, dus ook geen engagement.

Waarom communiceren?

Wellicht heerst er de angst dat medewerkers ‘keuzestress’ ervaren of loert het gevaar dat zij de verkeerde keuzes maken. Juist daarom is het correct communiceren over flexibele arbeidsvoorwaarden zo belangrijk. Het helpt niet alleen de medewerker om meer inzicht te verkrijgen in de mogelijkheden die zij hebben. Ook de organisatie profiteert, omdat meer inzicht kan leiden tot meer draagvlak, betrokkenheid en een verhoogde productiviteit. Daarbij is de kans groter om talenten aan te trekken en te behouden.

Hoe communiceren?

Hoe communiceer je duidelijk aan ieder individu welke arbeidsvoorwaarden er zijn? Geen enkele medewerker gaat een map papier doorspitten en daaruit destilleren wat voor hem of haar de meest gunstige samenstelling is. Xavier Baeten van Vlerick Business School gaf het in zijn presentatie tijdens onze 9e relatiedag al aan: maak het inzichtelijk. Simpele, individuele, digitale communicatie over flexibele arbeidsvoorwaarden is daarom cruciaal. Waar belangrijke details helder worden weergegeven en een medewerker direct inzicht heeft. Het is misschien een stap om een dergelijk systeem in te voeren, maar niet alleen de medewerker gaat erop vooruit. Ook HR-afdelingen profiteren. Flexibele arbeidsvoorwaarden zijn zo eenvoudig te monitoren, beheersbaar en overzichtelijk. In een onderzoek van Mercer ziet 55% van de ondervraagden de betrokkenheid van werknemers meetbaar toenemen en 43% van de bedrijven stelt geld te besparen. En wie houdt er nu niet van win-win?

Meer weten over communicatie van flexibele arbeidsvoorwaarden? Download hier onze whitepaper.

1
Meer weten?
Meer weten over het artikel of heeft u vragen over één van onze diensten? Neem gerust contact op
15
delen