Filmische locatie en inspirerende sprekers!

delen

De 9e relatiedag van het Rotterdamse Pointlogic HR vond plaats in, jawel, Amsterdam. Toch kon zelfs de grootste Rotterdammert niet ontkennen dat filmmuseum EYE een waanzinnige locatie was. De bijzondere architectuur, het prachtige, weidse uitzicht over het IJ én het zorgde meteen voor een aansprekend thema. Na ontvangst met koffie en thee lieten de genodigden zich in heerlijke bioscoopstoelen zakken en startte de relatiedag met een spetterende ‘trailer’ en een openingswoord van Bas Ossewaarde. De directeur van Pointlogic benadrukte nog even de redenen van de relatiedag: genieten, inspiratie en vooral veel met elkaar praten. Vervolgens heette ook manager marketingcommunicatie van het EYE, Marjolijn Bronkhuyzen, de bezoekers welkom, waarna het tijd was voor het inhoudelijke deel.

 

 

Verbanden leggen met people analytics

Het woord was aan Patrick Coolen, ‎manager HR analytics and strategic workforce planning bij ABN AMRO. Er worden binnen organisaties nogal eens besluiten gemaakt zonder dat het effect daarvan vooraf bekend is. Het doel van HR Analytics, of ‘people analytics’, is om beter te begrijpen wat de impact is van strategische keuzes. Besluitvorming moet uiteindelijk gebaseerd zijn op drie zaken: ervaring, intuïtie en data analytics. Patrick en zijn team combineren daarom business data met HR data. Ze voorspellen niet alleen, ze leggen ook verbanden. Maar met het creëren van inzichten komt ook een uitdaging kijken: de organisatie overtuigen tot het daadwerkelijk gebruiken van deze inzichten.

 

 

Vertrouwen binnen de organisatie

Afdelingen, leidinggevenden en management moeten je eerst vertrouwen, vervolgens geloven, waarna ze gaan handelen. Dat laatste blijkt echter vaak lastig. Hoe trigger je de business tot samenwerken? Door hun eigen taal te gebruiken: resultaten en KPI’s. Stel ze de vraag: willen jullie weten hoe je workforce die KPI’s zo goed en efficiënt mogelijk kan voltooien? Schakel ons dan in, wij zoeken het voor je uit. Voor wat betreft het terugkoppelen van de vergaarde insights is het raadzaam storytelling en visualisering te gebruiken om je verhaal zo duidelijk mogelijk over te brengen.

 

 

De wereld verandert en HR moet mee

Na een korte break was het woord aan Xavier Baeten. De Vlaming is oprichter van de Vlerick Business School en hield de aanwezigen een spiegel voor over de huidige stand van zaken in HR en inspireerde ze vervolgens met mogelijkheden voor de toekomst. De wereld verandert, organisaties veranderen, en de manier waarop we met personeel omgaan moet daarom ook veranderen. Zo willen organisaties en werknemers graag richting zelfsturing maar blijft HR in veel gevallen achter.

 

 

Zoveel mogelijkheden om te innoveren

Naast dat er voor HR veel te winnen valt op het gebied van communicatie, is ook innovatie een punt van aandacht. Xavier gaf enkele voorbeelden van organisaties die het anders doen, zoals beoordelingen door collega’s in plaats van leidinggevenden of zelf bepalen welk salaris je verdient. Verder wordt gedragspsychologie nog te weinig toegepast bij HR. Wist u bijvoorbeeld dat een beloning in de vorm van een cadeaubon beter wordt gewaardeerd dan een beloning in geld? En dat terwijl een cadeaubon meer beperkt. Meer interessante insights uit Xaviers presentatie leest u binnenkort op ons blog.

 

Meer dan gepassioneerd

Na veel informatie en stof tot nadenken was het woord tot slot aan acteur en gasthoogleraar Thom Hoffman. Een man met, zo blijkt al snel, een behoorlijke passie. Thom weet veel, heel veel, van film. Regelmatig vielen er uitspraken als ‘Dit is slechts een fragment, maar eigenlijk moet u de hele film zien!’ of ‘U kunt niet leven zonder deze film gezien te hebben!’  Hij nam ons mee van het eerste bewegende beeld via Charlie Chaplin en Laurel & Hardy naar Ben Hur en Orson Welles. Ook stelde hij een aantal quizvragen aan het publiek en gaf het boek ‘1001 movies to see before you die’ weg aan degene die de meeste quizvragen goed beantwoord had.

 

 

Tot slot

Onder het motto last not but least werd de dag afgesloten met een borrel. Want kennis delen, dat is toch het prettigst onder het genot van een hapje en een drankje. Wij kijken terug op een zeer geslaagde dag en zien u graag volgend jaar terug op de 10e Pointlogic HR Relatiedag!

 

0
Meer weten?
Meer weten over het artikel of heeft u vragen over één van onze diensten? Neem gerust contact op
f3@pointlogichr.nl
15
delen